dilluns, 23 d’octubre del 2023

El secret de la vida eterna, ja al carrer

La setmana passada va sortir a la venda el meu darrer llibre de divulgació, El sectret de la vida eterna, que he escrit a mitges amb el Manel Esteller, amb qui ja havia publicat recentment un recull de contes. Sent tots dos científics amb experiència en la divulgació (i, a més, coautors), era lògic que acabéssiom fent un llibre de divulgació. El tema també era previsible. Tant ell com jo treballem en envelliment (en el meu cas, és una de les línies centrals de la meva recerca) i encara jo tenia pendent dedicar-hi un llibre. N'havia fet un de breu anteriorment, l'únic de la meva bibliografia escrit directament el castellà, un llibre de quiosc que mai havia estat traduït al català, i tenia ganes de tractar el tema a fons. El tenia a la llista de pendents, però altres projectes li passaven pel davant.

Llavors, després de publicar els nostres contes, el Manel em va dir si volia escriure amb ell un llibre sobre l'envelliment, que la seva editora li havia proposat aquest tema i com que sabia que era la meva especialitat, pensava que potser em vindria de gust fer-lo a mitges. Em va semblar una coincidència fantàstica i una oportunitat que no podia deixar passar, així que ens vam posar a treballar de seguida.

La recerca sobre l'envelliment ha fet passes de gegant en els darrers deu anys (el meu llibre previ ha quedat ràpidament obsolet) i el que estem fent als laboratoris avui en dia sembla ciència-ficció. En el llibre hem intentat fer un retrat de com està la situació, què sabem i què no sabem sobre per què envellim, i que es pot fer per millorar-ho. El títol és cridaner, ho admetem, però al cap i a la fi, una mica ja és això: estem intentant entendre què passa al nostre cos amb el pas del temps i si aquesta degradació és inevitable. Pot la ciència fer-nos viure més i, sobretot, millor? Sembla clar que serà així en un futur proper. Però quin és el límit? És possible la joventut eterna? La immortalitat? Son preguntes més complexes del que semblen, i especialment interessants. Obren un munt de possibilitats, no tan sols mèdiques, sinó també ètiques i socials, que també tractem al llibre.

L'envelliment és un tema que ens tocarà a tothom (si tenim sort!) i entendre'l és bàsic. La ciència està preparant una revolució en aquest camp, i més val que estiguem tots al cas. Si ens heu llegit al Manel o a mi fent divulgació ja sabeu que sempre mirem d'explicar temes complexes de la manera més senzilla possible per a que tohom els pugui entendre. En aquest llibre trobareu un munt de coses que segur que us interessen, no el deixeu passar!


Curiosament, aquests dies a la premsa hi hagut un interès especial pels senolítics (un dels fàrmacs que descrivim al llibre, i que poden ser un dels primers tractaments anti-envelliment) i m'han entrevistat en alguns mitjans, fent una mica de pre-campanya del llibre. Si voleu fer-vos una idea de la mena de coses que surten al llibre, aquí teniu uns links:

2 comentaris:

McAbeu ha dit...

Me l'apunto per llegir-lo, tot i que no soc dels que voldrien viure eternament. Trobo que se'm faria massa llarg!

Salvador Macip ha dit...

Eternament potser no, però una miqueta més no aniria malament! :)